Tahukah Anda?
Malaysia telah mengalami kerugian sebanyak RM750 juta akibat penipuan sejak tiga tahun lepas. Sindiket menggunakan cara dan saluran yang berbeza untuk memperdaya mangsa mereka setiap hari.
Ketahui lebih lanjut tentang lima penipuan yang paling biasa terjadi, melibatkan ramai jumlah mangsa.
Apa itu Panggilan Palsu atau Memancing Data?
Panggilan daripada penipu bertujuan mencuri wang/maklumat peribadi anda.
Bagaimana penipu beroperasi?
Penipu menggunakan pelbagai cara untuk mencuri maklumat peribadi seperti butiran perbankan. Antaranya termasuklah:
- Intimidasi (dengan menyamar sebagai seseorang daripada agensi penguatkuasa seperti polis, SPRM atau institusi kewangan seperti bank, LHDN).
- Mengemukakan tawaran masa terhad yang menarik.
- Menyamar sebagai seseorang yang mungkin dikenali.
Apa yang perlu diteliti?
Pemanggil yang mengatakan mereka adalah pihak berkuasa, pegawai tempatan, bank/perkhidmatan telemarketing.
Bagaimana untuk bertindak?
Jangan percaya tawaran yang terlalu hebat, terutamanya daripada pemanggil tidak dikenali.
Rujuk pada laman rasmi/kedai yang sah untuk mengesahkan sebarang promosi.
Hubungi bank/ penguatkuasa tempatan dan sahkan maklumat yang diterima.
Jangan kongsi sebarang maklumat peribadi/kod OTP.
Lapor nombor tersebut kepada penyedia perkhidmatan anda.
Dapatkan Perlindungan Ekstra untuk Peranti Anda
Lindungi diri anda daripada serangan yang tak diingini dengan melanggan produk ini menggunakan EasyAdd oleh Digi!
Anda pernah ditipu? Maklumkan kepada kami.
Laporkan PenipuanBaca lebih lanjut mengenai pelbagai jenis penipuan dan cara menghindarinya.
Ketahui Lebih Lanjut